Uživatelská zkušenost až na prvním místě 

7 minut čtení

Chat a voice boti trpí celou řadou neduhů. Od zapomnětlivosti, tendence se cyklit až po vážná zranění, která jim znemožňují jejich práci – pomáhat svým uživatelům. Podobné potíže se objevují u botů napříč celým světem. A uživatelé celého světa si (právem) stěžují. Pojďme se tedy podívat na to, co uživatele odrazuje nebo vyloženě vytáčí při komunikaci s boty. A jak to můžeme napravit.

Cover

Opakující se potíže 

Neporozumění, zdlouhavá a obšírná komunikace, nemožnost přistoupit hned k jádru věci, nekonečné klikání a ve výsledku odkázání na živého kolegu či kolegyni – to jsou problémy, které výrazně rezonovaly mezi českými uživateli, kterých jsme se ptali, co je na botech opravdu, ale opravdu štve. A podobné odpovědi se objevují napříč průzkumy z celého světa.  

Americká společnost Zendesk provedla v roce 2022 mezinárodní průzkum, aby zjistila, co uživatele odrazuje od používání botů. Polovina odpověděla, že jim vadí, když botovi trvá příliš dlouho, než vyhodnotí, že neumí s daným problémem pomoct. 46 % dotazovaných uvedlo, že je otravuje, když musí celou konverzaci začínat znovu s operátorem. A 44 % by si rádo vybralo, zda chtějí vést konverzaci od začátku s botem nebo operátorkou. 

I menší nedostatky jsou rušivé 

Kromě neschopnosti odpovědět, ať už bot odpověď nezná nebo nerozumí, štvou uživatele, kterých jsme se na jejich zkušenosti s boty ptali, taky další jevy. A nejvíc je to cyklení konverzace, kdy bot trvá na svém a odmítá uživatele pustit k dalšímu kroku nebo ukončení komunikace. Dále taky vyžadování osobních informací výměnou za odpověď, nebo dokonce jen pro pokračování v konverzaci, nutnost celou komunikaci zopakovat s operátorem nebo zveličená očekávání, která bot či jeho provozovatel na začátku konverzace neujasní.  

To, že v tom nejsou čeští uživatelé sami, potvrzují také studie a průzkumy ze světa: ResearchGate zkoumá frustraci uživatelů a nabízí možná řešení pro zvýšení uživatelské spokojenosti. CXDive se zaměřuje na konkrétní problém, který uživatelskou zkušenost propadá o několik latěk níž, a to na nemožnost vybrat si způsob komunikace, respektive, zda bude uživatel řešit svůj požadavek s botem nebo živou osobou. 

Česko konzervativnější, ale ne pozadu 

Má cenu se ale uživatelskou zkušeností zabývat i na tak drobném a konzervativním trhu jako je Česko? Opatrnost a nedůvěra v AI se u nás poměrně rychle stírá a dotahujeme na světový průměr v užívání automatizované komunikace. Podle průzkumů z roku 2025, které provedla společnost Agnostix má zkušenosti s boty 72 % Čechů ve věku mezi 18 a 65 lety. Světový průměr je přitom 80 % v zákaznickém servisu a 77 % v obchodu. Velmi obezřetně ale zařazujeme komunikaci s boty do každodenní rutiny. Na denní bázi využívá automatizovanou komunikaci jen 10,5 % Čechů, zatímco ve světě je už toto číslo o poznání vyšší – průzkum společnosti Statista uvádí, že celosvětově ji denně používá kolem 33 % lidí.  

Čísla taky ukazují, že v Česku jsme s automatizovanou komunikací méně spokojení než ve světě. Znamená to, že v Česku vznikají horší řešení? Nebo je důvodem to, že čeština je ve využití AI a velkých jazykových modelů marginálním jazykem? Možná je na vině prostě jen menší důvěra a větší opatrnost. Češi totiž poměrně výrazně přeskakují světový průměr v ověřování informací, které jim nabídnou konverzační AI platformy jako je například ChatGPT. Až 69 % Čechů pod 29 let ověřuje takto získané informace, zatímco ve světě je to kolem 55 % uživatelů.  

Co s tím?  

Pokud provozujete bota a nevíte přesně, kde začít s jeho rozvojem, řekněte si o pomoc. Obraťte se na Bot Doctor specialisty a budete mít jistotu, že máte všechny problémy správně pojmenované a nebudete vynakládat zdroje na “střílení do tmy”.  

Converzační AI 

Tato technologie zažívá obrovský boom a stále se rozvíjí a zdokonaluje. Mezi její výhody patří mnohem lepší porozumění požadavkům, automatické “AI powered” trénování, komunikace bude skutečně konverzační, a hlavně nabere na obrátkách – konverzační AI rozezná a vyřeší požadavek nebo ho předá kompetentní osobě mnohem rychleji než klasická “klikací” stromová struktura.  

Nepodceňujte řízení dialogu 

To, kam se bude konverzace ubírat po uživatelově vstupu, nemusí být přesně ukotveno v konverzačním scénáři. Hledejte způsoby, jak vést konverzaci dynamicky a odpovídat podle kontextu, a ne statického stromu. Umí váš bot zareagovat na nedorozumění, vypořádá se s opakovanými požadavky nebo dokáže rozlišit kontext i na základě zájmen namísto podstatných slov? Skvěle! Tyto zdánlivé drobné dovednosti mají velký vliv na to, jak bude uživatel s interakcí spokojený. 

Pracujte se svými daty  

Pokud musí uživatel znovu svůj požadavek vysvětlit, když se po zdlouhavých minutách s botem konečně dostane k operátorovi, něco je zásadně špatně. Ukládat data o komunikaci je to nejmenší, co můžete udělat a uživatelskou zkušenost to zlepší o několik řádů.  

Trénujte boty pečlivě a pravidelně  

Ať už využíváte konverzační AI, LLM nebo NLP, měli byste se tréninku bota věnovat. Věnujte také úsilí do správné metodiky trénování a pečlivého výběru dat. Funguje to podobně jako ve škole – existuje dobrý učitel a špatný učitel a dobrá i špatná učebnice.  Dobře natrénovaný bot má ale na UX velký vliv.  

Sledujte analytiku 

Co se v botovi děje, kde uživatelé “odpadají jako hrušky” nebo kam se vrací opakovaně. O tom všem podrobněji píšeme zde (prokliky na články o analytice). Analytika je nástroj, který vám umožní nahlédnout botovi pod kapotu a zjistit, co funguje, co skřípe a čeho se můžete bez obav zbavit.  

Proč máme na boty tak vysoké nároky? 

Podle Bruce B. Balentinea1 jde o nerealistická očekávání. Technologie pro nás už není žádnou novinkou a k většině dalších technologických vymožeností jsme jako uživatelé o poznání shovívavější než k automatizované komunikaci. Vliv mohou futuristické filmy a sci-fi, ale také fakt, že AI nesrovnáváme s méně dokonalou technologií, jako je například telefon, ale hledíme do budoucnosti k té nejdokonalejší – lidské bytosti. Jednoduše očekáváme zázrak. Pokud se nedostaví, zklamaní se obracíme na zákaznickou linku, kde za zvuku neodbytného muzaku čekáme na někoho z masa a kostí, kdo nám vyjde vstříc. Zdá se, že to, čeho se na jednu stranu obáváme – robot nerozeznatelný od reálného člověka, je zároveň to, po čem zoufale toužíme. Možná by ale nejvíc pomohlo, kdyby byly konverzace mnohem víc lidské – zdvořilé, empatické a upřímné, co se týká kompetencí. A to je něco, co lze implementovat hned, zatímco budeme čekat na další zdokonalení už teď dechberoucí technologie.  

Pozn. pod čarou: 1 It’s Better to Be a Good Machine Than a Bad Person: Speech Recognition and Other Exotic User Interfaces at the Twilight of the Jetsonian Age, Bruce B. Balentine, 2007 

Všechny články

Potřebuje vaše řešení naši péči?

Ozvěte se, rádi se na něj podíváme.

Kontaktujte nás

Nabízíme chytrá řešení
pro vaši digitální komunikaci